• Sprzątasz, więc całe mieszkanie przypomina krajobraz po bitwie, ale nie martwisz się, bo właśnie bierzesz do ręki odkurzacz i... nie ma prądu. Inny scenariusz? Szykujesz się do ważnego wyjścia, stoisz w łazience z mokrą głową, bierzesz suszarkę i...nie ma prądu. W planach masz wieczór ze znajomymi, atrakcja wieczoru: gry video i filmy, wszyscy zaczynają się schodzić i... nie ma prądu. Chyba każdy przeżył podobny dramat. Ale dlaczego tak się dzieje? „Złośliwość rzeczy martwych”? A może raczej planowana przerwa w dostawie prądu? Sprawdź, jak możesz uniknąć takiej powtórki z rozrywki.

    Planowane odłączenia prądu w Enea
    Być może przeżyjesz teraz szok, ale... większość z takich przerw w dostawie prądu można przewidzieć. A dokładniej – sprawdzić, kiedy do nich dojdzie, bo są zaplanowane. I nie ma to nic wspólnego z fazami księżyca, czy magicznym zgrywaniem odłączeń na czas, w którym Ty bez prądu nie możesz nawet o centymetr ruszyć w realizacji planów. Większość odłączeń prądu jest planowana z dużym wyprzedzeniem, ponieważ ich celem jest umożliwienie wykonania niezbędnych prac konserwatorskich. Czy wobec tego można zrobić coś, aby nie dać się zaskoczyć planowanym odłączeniem?

    Jak wygląda planowane odłączenie?
    Nie da się ukryć, że coraz trudniej wyobrazić nam sobie życie bez dostępu do energii elektrycznej i każde takie odłączenie może wywołać frustrację. Zastanawiasz się, jak długo możesz nie mieć prądu w mieszkaniu lub biurze? Wszystko zależy od skali zaplanowanych prac. Najczęściej przerwy trwają około dwóch godzin, ale zdarza się, że trwają nawet 7-8. Warto pamiętać, że głównym celem przerw jest umożliwienie wykonania prac, które pozwalają uniknąć sytuacji, w których dochodzi do awarii, a te mogą spowodować nagłe przerwy w dostawie energii elektrycznej. I nie oszukujmy się – usunięcie awarii zajmuje zwykle więcej czasu, niż prace konserwatorskie.

    Jak sprawdzić planowane odłączenia prądu?
    O wszelkich pracach prowadzonych przez Enea możesz dowiedzieć się korzystając ze strony internetowej przedsiębiorstwa. Na stronie https://www.wylaczenia-eneaoperator.pl/ znajdziesz mapkę, na której zaznaczono gdzie i kiedy jest planowana przerwa w dostawie. Jeśli nie masz nawyku śledzenia tego typu informacji, możesz wyrazić zgodę na ich bezpośrednie otrzymywanie. W ten sposób operator poinformuje Cię wskazaną drogą o planowanej przerwie na co najmniej pięć dni przed planowaną przerwą – taki termin jest wymagany przez polskie prawo. Jeśli dostawca nie dotrzyma terminu, możesz domagać się rekompensaty w razie wystąpienia odłączenia.

    Jeśli dochodzi do przerwy w dostawie prądu, o której nie pojawiła się żadna informacja, a Ty terminowo opłacasz swoje rachunki za energię elektryczną, warto sprawdzić na stronie Enei, czy w Twoim regionie nie doszło do awarii. Jeśli nie możesz znaleźć takiej informacji, a prądu nadal nie masz ani Ty, ani Twoi sąsiedzi, zadzwoń pod numer podany na stronie internetowej i zgłoś zaistniałą sytuację. Operator na pewno udzieli Ci potrzebnych informacji.

    Przeczytaj także: Odczyt licznika Enea - nie taki straszny jak go malują!

  • Większość odbiorców energii elektrycznej korzysta z taryfy znanej jako G11, czyli takiej, która zakłada stałą stawkę za prąd przez całą dobę. Dzięki niej użytkownicy nie muszą zastanawiać się, kiedy „opłaca się” wykonywać czynności, podczas których korzystają z urządzeń o większym poborze energii, na przykład o której mogą włączyć pranie, żeby nie kosztowało tyle, co wizyta w pralni. Jednak osoby, które lubią mieć wpływ na wysokość rachunków i potrafią równie dobrze zarządzać swoim czasem, co i pieniędzmi, powinny zastanowić się, czy taryfa G11 jest na pewno dla nich najlepszym wyborem. Zarówno dla „ekonomicznych”, jak i „nocnych marków”, którzy najwięcej aktywności wykazują, kiedy inni idą spać lub całe dnie spędzają poza domem, ciekawym rozwiązaniem może okazać się zmiana taryfy na nocną.

     

    Taryfy dla domu od Taurona

    Tauron przygotował dla swoich klientów kilka propozycji taryfowych. Oto one:

    • taryfa G11, czyli wspomniana już taryfa jednostrefowa, w której stawka za prąd w ciągu dnia i nocy jest stała;

    • taryfa G12, czyli taryfa dwustrefowa – wyróżnia strefę szczytową i pozaszczytową;

    • taryfa G12e, czyli taryfa z wydłużoną tańszą stawką nocną;

    • taryfa G12w, czyli taryfa, której podstawą jest tańsza stawka nocna, ale oprócz tego pozwala zapłacić mniej za korzystanie z elektryczności również w weekendy.

     

    Jakie godziny obowiązują w taryfie nocnej?

    W taryfie G12 Tauron zaplanował niższą stawkę ze energię od godziny 22.00 do 7.00 rano, a także przez dwie godziny w ciągu dnia. Zwykle są to „widełki” między 13.00, a 15.00. W taryfie G12w, mniej płacimy również w weekendy i dni świąteczne, a w taryfie G12e niższa stawka za 1 kWh  obowiązuje przez dwie godziny w ciągu dnia, a w nocy od godziny 21.00 do 7.00.

     

    Dlaczego mniej za prąd po 22.00?

    Dystrybutory energii elektrycznej mają na celu dbanie o prawidłowe działanie całej infrastruktury energetycznej. Klient chce mieć pewność, że zawsze będzie mieć dostęp do energii, a dystrybutor, który pobiera opłaty na podstawie umowy, musi mu to zapewnić. Większość aktywności, zwłaszcza związanej z zadaniami społecznymi, ma miejsce w ciągu dnia i to wtedy zużywamy najwięcej prądu. W nocy prąd zużywają przede wszystkim te urządzenia, które działają w trybie stałym, czyli lodówka, alarmy i... niewyłączone na noc urządzenia w trybie czuwania lub ładowarki urządzeń mobilnych. Wniosek? W trakcie nocy linie energetyczne są obciążone nieporównywalnie mniej. Taryfę nocną, która zaczyna się od 22.00 wprowadzono po to, aby zachęcić użytkowników do przeniesienia części wykorzystania energii właśnie na mniej obciążony czas, a tym samym zmniejszyć przesilenie sieci w ciągu dnia.

     

    Taryfa nocna – dla kogo?

    Taryfa nocna to bardzo ekonomiczne rozwiązanie dla osób, które:

    • wychodzą rano z domu i wracają do niego późnym wieczorem,

    • mają możliwość planowania prac domowych tak, aby włączać najbardziej energochłonne urządzenia (pralka, zmywarka, ładowanie urządzeń elektronicznych i korzystanie z RTV) po 22 lub przed 7 rano.

     

    Jeśli zatem nie jest dla Ciebie problemem, aby oglądać filmy, korzystać z komputera, czy włączać pranie i zmywarkę po 22.00 bez wywoływania wojen sąsiedzkich, to możesz zmniejszyć wysokość swoich rachunków za prąd nawet o 30-40% w stosunku do dotychczasowych opłat. Jeśli chcesz zmienić taryfę wystarczy skontaktować się z przedstawicielem Tauron.

    Więcej na temat : Energi elektryczna TAURON 

  • Czy wiesz, że jeśli Twoim dostawcą energii elektrycznej jest firma Enea, to możesz dokonać odczytu licznika samodzielnie? Zobacz, jak przeprowadzić tę “operację” szybko, sprawnie i… bez pomyłek!

    Enea - odczyt licznika. Od czego zacząć?
    Pierwszym krokiem do odczytania licznika jest wejście na stronę naszego dostawcy prądu - firmy Enea. Odczyt licznika będzie możliwy po wybraniu rodzaju licznika, jaki posiadamy. Może to być licznik jedno- lub dwutaryfowy. Ten pierwszy instaluje się wtedy, gdy odbiorca ma taryfę całodobową. W praktyce oznacza to, iż płaci on tę samą cenę za pobraną kilowatogodzinę niezależnie od pory dnia. Licznik taki jest wyposażony w jeden miernik. Liczniki dwutaryfowe posiadają klienci korzystający z taryfy dwustrefowej. W tym przypadku ustalane są odrębne ceny dla zużycia dziennego oraz nocno-weekendowego. Licznik posiada więc dwa mierniki, a podczas całościowego odczytu brane są pod uwagę stany obu liczników.
     
    2. Wprowadzenie danych
    Kiedy już wybraliśmy rodzaj posiadanego przez nas licznika, musimy wprowadzić swoje dane - dzięki temu możliwa jest weryfikacja poszczególnych klientów. Zostaniemy poproszeni przez system o podanie takich danych, jak imię i nazwisko, miejsce zamieszkania, kod pocztowy, adres mailowy, numer telefonu, numer ewidencyjny, datę odczytu, wskazanie licznika (w przypadku licznika dwutaryfowego podajemy wskazania licznika strefy dziennej i nocnej) oraz region - nazwę oddziału.
     
    3. Odczyt stanu licznika prądu
    Po wprowadzaniu naszych danych, pozostaje nam już tylko dowiedzieć się, ile prądu zużyliśmy w danym miesiącu. Nie jest to trudne, ale musimy zwrócić uwagę na kilka ważnych spraw. Po pierwsze,  stan licznika zawsze podajemy w pełnych kilowatogodzinach -  nie stosuje się więc tutaj liczb ułamkowych. W zwykłym liczniku jego stan jest zaznaczony przez miernik licznika. Dokonując odczytu, nie bierzemy pod uwagę zer, które znajdują się z przodu. Na liczniku elektronicznym (tak zwanym “inteligentnym”) stan licznika jest podawany za pomocą kodu, który znajduje się w lewym górnym rogu wyświetlacza. Kod E lub 1.8.0 lub 1.5.8.0 będzie oznaczał ogólne zużycie prądu, kod EA lub 1.8.1 lub 1.5.8.1 - zużycie w strefie dziennej, zaś kod EB lub 1.8.2 lub 1.5.8.2 pokaże nam, jakie było zużycie w strefie nocnej i weekendowej. Pamiętajmy też, że zużycie energii w danym okresie rozliczeniowym obliczamy odejmując od obecnego stanu licznika stan z poprzedniej faktury, czyli z poprzedniego okresu rozliczeniowego.
     
    Dokonywanie odczytu licznika Enea nie jest skomplikowane - wystarczy chwila skupienia na wyświetlającej się wartości oraz… odpowiednie wpisanie swoich danych, z czym większość z nas nie ma przecież problemu. Nie obawiajmy się więc samodzielnie dokonywać odczytu licznika Enea - w razie problemów lub wątpliwości, możemy skontaktować się z biurem obsługi klienta, gdzie otrzymamy niezbędną pomoc. Jeśli potrzebujecie dodatkowych informacji zapraszamy na stronę: Enea odczyt licznika