• Czy wiesz, czym jest TPA w energetyce?

    Zasada TPA to termin, który najczęściej pojawia się przy planach zmiany sprzedawcy energii. Czy wiesz na czym polega i co Ci gwarantuje?

    Umowa z innym sprzedawcą

    Być może płacisz za prąd od zawsze u tego samego dostawcy. Nie pamiętasz nawet wyglądu umowy, którą jedynie przedłużasz raz na 2, 3 lata. Wiesz jednak, że być może przepłacasz. Tylko jak zaoszczędzić na ciągle drożejącym prądzie?

    Jednym ze sposobów na mniejsze rachunki za prąd jest zmiana sprzedawcy, a tę sprawę reguluje właśnie TPA.

    Zasada TPA

    TPA (z ang. Third Party Access) to tzw. zasada dostępu stron trzecich do sieci. Dzięki niej odbiorcy mogą indywidualnie i swobodnie wybierać sprzedawcę energii elektrycznej. 

    Oznacza to, że w każdej chwili możesz zmienić sprzedawcę na tego, który oferuje korzystniejszą umowę. Warto w tym miejscu przypomnieć o tym, że jakość prądu nie ulega zmianie – surowiec wszędzie jest taki sam.

    Odbiorca zgodnie z zasadą TPA może zawrzeć dwa rodzaje umowy:

    • umowę na świadczenie usługi dystrybucji energii elektrycznej z operatorem systemu dystrybucyjnego (OSD);
    • umowę zakupu energii elektrycznej z przedsiębiorstwem lub wytwórcą.

    Zasada TPA ma służyć rozwijaniu konkurencji na rynku energii elektrycznej. Dzieje się tak za sprawą możliwości korzystania z sieci energetycznego przedsiębiorstwa sieciowego bez obowiązku kupowania od niego energii elektrycznej.

    Masz wybór

    Zainteresowanie zasadą TPA wzrosło w związku z szumem wokół rosnących podwyżek prądu. Urząd Regulacji Energetyki stworzył więc specjalną stronę maszwybor.ure.gov.pl. W dostępnych na niej dokumentach znajdziesz informację o tym, jak zmienić sprzedawcę prądu i o czym pamiętać. Możesz też zadzwonić na infolinię, jeśli masz pytania.

    Zasada TPA sprzyja oszczędzaniu

    Dzięki zasadzie TPA możesz dowolnie wybierać sprzedawcę prądu. Właśnie dlatego możliwe jest zaoszczędzenie. Przejrzyj aktualne oferty różnych sprzedawców i wybierz tę najbardziej korzystną. Pamiętaj jednak, aby raz na 2 lata orientować się w aktualnych promocjach.