Masz pytania? Napisz do nas!
X
  • Odłączenie prądu za niepłacenie rachunków – kiedy następuje?

    Wydatki na prąd stanowią dużą część wszystkich opłat, jakie co miesiąc ponosi polska rodzina. Dlatego terminowe regulowanie należności za zużycie energii elektrycznej może być trudne dla wielu z nich.
    Według danych Biura Informacji Kredytowej polskie gospodarstwa domowe w 2020 roku były winne dostawcom prądu łącznie około 27 milionów złotych. Jak się okazuje, odcięcie prądu nie musi nastąpić od razu po upływie terminu płatności. W tym artykule postaramy się odpowiedzieć na pytanie – kiedy można spodziewać się odcięcia prądu za zwłokę w zapłacie?

    Spis treści:

    Jaki jest czas na zapłacenie rachunku za prąd?

    Bez względu na sposób płacenia za prąd, opłaty dokonuje się najczęściej  raz w miesiącu. Faktura z zakładu energetycznego dociera do odbiorcy prądu po około pięciu dniach od daty zakończenia okresu rozliczeniowego. W przypadku niezapłacenia wymaganej kwoty w terminie, po mniej więcej dwóch tygodniach konsument otrzymuje pismo z wezwaniem do zapłaty. Data wystawienia tego wezwania jest kluczowa, gdyż od niej liczony jest czas do wyłączenia prądu.

    Zwykle po miesiącu od jego wystawienia, do odbiorcy prądu dociera zawiadomienie o zamiarze wypowiedzenia umowy. Ma on wówczas dodatkowe dwa tygodnie na uregulowanie zaległości. Jeśli to wezwanie do zapłaty również zostanie zignorowane, to dostawca prądu kieruje do klienta pismo wypowiadające umowę.

    Jakie konsekwencje ma brak opłaty za prąd?

    Trzeba pamiętać, że oprócz odłączenia prądu, zaległości w opłatach za energię są obciążone odsetkami, które mogą wynosić nawet 13% w skali rocznej. W przypadku długotrwałej zaległości, oprócz naliczanych odsetek, przedsiębiorstwo energetyczne może skierować sprawę do windykacji, co dodatkowo pogłębia zadłużenie. Warto więc podejmować działania chroniące przed wstrzymaniem dostaw, jak np. negocjacje dotyczące przedłużenia terminu zapłaty.

    Jakie są formy zapłaty za pobór energii elektrycznej?

    Opłaty za prąd można regulować na wiele sposobów. Tradycyjną metodą jest przelew na konto banku dostawcy prądu. Jednak wiele osób korzysta z opcji takich jak:

    • Zapłata na poczcie – szczególnie popularna wśród starszych osób, które preferują tradycyjne formy płatności.

    • Punkty opłat – wiele punktów umożliwia regulowanie rachunków przy okazji codziennych zakupów, co jest wygodne dla osób, które nie korzystają z bankowości internetowej. Lista sklepów sieci Moje Rachunki, gdzie można opłacić domowe rachunki, dostępna jest tutaj.

    • E-faktury – coraz więcej osób korzysta z nowoczesnych metod płatności, takich jak e-BOK (Elektroniczne Biuro Obsługi Klienta), które umożliwia dostęp do rachunków oraz ich regulację przez Internet.

    Odbiorcy prądu mogą złożyć do dostawcy wniosek o zmianę terminu płatności rachunku. W wielu przypadkach przedsiębiorstwo energetyczne przychyla się do takich próśb, zwłaszcza gdy konsument przedstawi uzasadnienie, np. regularne opóźnienia w wypłacie wynagrodzenia. Dzięki temu można uniknąć problemu odłączenia prądu oraz dodatkowych opłat i odsetek.

    Jak długo trwa wznowienie dostarczania prądu?

    Po opłaceniu zaległości oraz uiszczeniu opłaty za ponowne podłączenie, dostawca prądu ma obowiązek przywrócić energię w ciągu maksymalnie 72 godzin. W praktyce czas ten zależy od wewnętrznych procedur przedsiębiorstwa energetycznego oraz obciążenia technicznego. W przypadku pilnych sytuacji możliwe jest uzyskanie szybszego wznowienia dostaw.

    Ile kosztuje ponowne podłączenie prądu?

    W sytuacji, gdy nastąpiło już odłączenie prądu, konieczne jest nie tylko uregulowanie zaległych rachunków, ale także zapłacenie za ponowne przyłączenie. Koszt ten wynosi około 100 złotych, ale dokładna kwota zależy od dostawcy energii. Co więcej, w przypadku ponownego podłączenia należy pamiętać, że przedsiębiorstwo energetyczne ma prawo naliczyć dodatkowe opłaty związane ze wznowieniem dostaw prądu.

    Regulowanie opłat za prąd z licznikiem przedpłatowym

    Liczniki przedpłatowe zyskują na popularności, szczególnie wśród osób, które chcą lepiej kontrolować swoje wydatki na energię. Dzięki takiemu licznikowi odbiorca płaci za dostarczanie prądu z góry, co eliminuje ryzyko zadłużenia i wstrzymanie dostaw energii. Liczniki te informują na bieżąco o dostępnych kilowatogodzinach do wykorzystania, co ułatwia planowanie zużycia prądu i doładowań.

    Do głównych zalet licznika przedpłatowego należy:

    • Kontrola kosztów – użytkownik płaci tylko za tyle prądu, ile zużywa.

    • Brak ryzyka zadłużenia – przedpłatowy system eliminuje ryzyko naliczania odsetek oraz odłączenia prądu.

    • Łatwość doładowania – prąd można doładować przez Internet lub w punktach sprzedaży.

    Dzięki licznikowi przedpłatowemu klient wie, ile prądu może wykorzystać i kiedy powinien planować zakup doładowania.

    Warto podkreślić, że w przypadku licznika tego typu odbiorca płaci tyle, ile jest w stanie wykorzystać. Tym samym unika kar i odsetek związanych z brakiem zapłaty za prąd.  Doładowanie prądu można wygodnie kupić przez Internet np. tutaj lub stacjonarnie w jednym ze sklepów sieci Moje Rachunki.
    Dzięki tak wielu udogodnieniom licznik przedpłatowy jest bezpieczną i wygodną formą regulowania opłat za energię elektryczną. 

    Co zrobić, aby uniknąć wstrzymania dostaw prądu?

    Aby uniknąć wstrzymania dostawy prądu, warto monitorować terminy płatności, korzystać z automatycznych płatności lub e-faktur, a w razie problemów z regulowaniem rachunków, jak najszybciej kontaktować się z dostawcą prądu. W przypadku opóźnień w zapłacie można również wnioskować o rozłożenie płatności na raty, co pozwoli uniknąć problemu ze wstrzymaniem dostaw energii.

    W wielu przypadkach przedsiębiorstwo energetyczne jest skłonne negocjować warunki płatności, szczególnie jeśli konsument regularnie reguluje rachunki, ale tymczasowo napotkał trudności finansowe. Warto skontaktować się z dostawcą i zapytać o możliwość przesunięcia terminu płatności lub rozłożenia zaległych opłat na raty, aby uniknąć odłączenia prądu i dodatkowych kosztów z tym związanych.

    Jak widzisz, wyłączenie prądu za niepłacenie rachunków jest ostatecznym krokiem, na który dostawca prądu decyduje się po wcześniejszych ostrzeżeniach o zamiarze wstrzymania dostaw prądu. Aby tego uniknąć, warto być świadomym terminów płatności oraz dostępnych opcji, takich jak zmiana terminu zapłaty czy licznik przedpłatowy. W przypadku problemów z regulowaniem opłat zawsze istnieje możliwość negocjacji z dostawcą.