Masz pytania? Napisz do nas!
X
  • Zapomniałeś o rachunkach? Okazuje się, że to częsty problem, bo aż 40% Polaków się z nim zmaga. Jeśli opóźnienie jest kilkudniowe, nie ma raczej powodów do obaw. Kiedy się przedłuża, grożą Ci pewne konsekwencje. Dostajesz dodatkowy czas Każde przedsiębiorstwo ma nieco inne zasady funkcjonowania, ale jedną ze wspólnych procedur jest zagwarantowanie dodatkowego czasu na uregulowanie faktury. Zazwyczaj po miesiącu wysyłany jest list z prośbą o uiszczenie opłaty w czasie dwóch tygodni.  Potem dostawy są wstrzymane Jeśli nie zapłacisz zaległej faktury, grozi Ci wstrzymanie dostaw (prądu, wody, gazu itd.), o czym zostaniesz uprzednio poinformowany. Nieco inaczej wygląda jednak rozliczenie z dostawcą wody, kiedy okresy rozrachunkowe są dłuższe. Ryzyko odcięcia dostawy pojawia się bowiem dopiero po dwóch nieopłaconych okresach. Odsetki Zaleganie z opłatami wiąże się także z odsetkami. Są one naliczane od pierwszego dnia po upływie terminu płatności do dnia uiszczenia opłaty. Wynoszą 13% w stosunku rocznym.  Koszty ponownego podłączenia Niestety, dodatkowe opłaty nie kończą się na odsetkach. Jeśli dane media zostały odłączone, należy też zapłacić za ponowne ich podłączenie. Są to odczuwalne kwoty, ponieważ zaczynają się od 80 zł, a w przypadku gazu mogą wynosić nawet 130 zł.  Jak nie zapomnieć o rachunkach? Na szczęście już od dawna nie trzeba gromadzić w domu stosu faktur i udawać się do punktu płatniczego. Płacenie rachunków może odbywać się w całości online. To znaczne ułatwienie, ponieważ ryzyko pominięcia któregoś rachunku jest niewielkie. W końcu faktury nie opuszczają Twojego domu. Ponadto to opcja dla osób, które cenią sobie czas i lubią mieć płatności pod kontrolą. Aby więc zminimalizować ryzyko zapomnienia o rachunkach, wystarczy pobrać przeznaczoną do tego aplikację, np. moje płatności. Ciekawym pomysłem jest także wykorzystanie kart pre paid, dzięki którym nie trzeba płacić części rachunków. Tzw. prąd na kartę może być więc dobrym rozwiązaniem dla zapominalskich. Więcej o tej formie płatności znajdziesz na http://doladowaniaenergetyczne.pl/. 
  • Kontrola budżetu domowego jest niezwykle ważna. Bez niej trudno o oszczędzanie i komfortową płynność finansową. Tylko jak kontrolować wydatki? Od czego zacząć? Czy można to jakoś rozplanować? Dowiedz się, jak kontrolować finanse! 1. Przyjrzyj się swoim wydatkom Zanim odpowiesz sobie na pytanie, jak kontrolować wydatki, musisz najpierw je zbadać. Na co wydajesz najwięcej? Jaka forma sprawdzania wydatków jest dla Ciebie najlepsza? Czy sprawdzi się ona w całym domu? Lepszy będzie notes czy tabelka w programie komputerowym? 2. Podziel wydatki To właściwie kontynuacja pierwszego punktu. Wciąż nie odpowiadasz sobie na to, jak kontrolować wydatki, ale jesteś już bardzo blisko. Bo aby zyskać kontrolę, trzeba wiedzieć jeszcze nad czym. Daj więc sobie trochę czasu (niektórym wystarczy tydzień, inni potrzebują do tego kilku miesięcy) i zbieraj wszystkie paragony. Spisz również wydatki związane z mieszkaniem i mediami. Na paragonach zaznacz jednym kolorem rzeczy niezbędne, innym tzw. zachcianki. Następnie podziel to wszystko według odpowiednich kategorii np. kosmetyki, jedzenie, artykuły dla zwierząt.  3. Stwórz tabelkę Sama tabelka nie sprawia jeszcze, że wiesz, jak kontrolować wydatki, ale to faktyczny początek kontroli. Możesz użyć gotowych szablonów lub stworzyć tabelkę w zwykłym zeszycie. Musisz podzielić ją na tyle kategorii, ile wydzieliłeś w punkcie drugim, a potem po prostu uzupełnić Jedni spisują wydatki każdego dnia, inni raz w tygodniu – rób tak, jak jest Ci wygodnie. Z czasem zobaczysz, na co wydajesz za dużo, a gdzie musisz zacisnąć pasa. 4. Bądź konsekwentny Jak kontrolować wydatki? Konsekwentnie! Nawet najbardziej dopracowana tabelka nie zdziała cudów, jeżeli nie będziesz jej uzupełniać. Trzeba być więc systematycznym. Zarówno w kontrolowaniu finansów, jak i w pilnowaniu samego siebie.  Pamiętaj jednak, aby nie wpaść w błędne koło. Wielu ludziom wydaje się, że jeśli spisują wydatki, mogą sobie pozwolić na więcej. Bo pozornie mają nad nimi kontrolę. No właśnie, pozornie. To niestety prosta droga do odwrotnego efektu – braku kontroli. Rada: przewiduj w budżecie sumę przeznaczoną na oszczędności i kwotę, którą możesz wydać ot tak, bo masz na to chęci.  Kontrolowanie wydatków może wydawać się trudne, ale tak naprawdę chodzi jedynie o wyrobienie pewnych nawyków. Nie zniechęcaj się więc i przejmij kontrolę nad finansami!
  • Rachunki za prąd w firmie mogą przyprawić niejednego przedsiębiorcę o ból głowy. Czy tak już musi po prostu być? Nie! Jest kilka sposobów na mniejsze zużycie energii w firmie. Znasz je? 1. Wybór odpowiedniej taryfy Istnieją dwie taryfy przeznaczone dla biur oraz małych i średnich przedsiębiorstw – C11 i C12. W pierwszej obowiązuje jedna dobowa stawka za energię, w drugiej stawka jest niższa w nocy i poza godzinami szczytu. W przypadku obu taryf ważne jest określenie rzeczywistego poziomu zużycia energii. Jeśli chcesz zmniejszyć rachunki za prąd w firmie, miej na uwadze to, ile przedsiębiorstwo faktycznie zużywa energii. Jest to bardzo ważne zwłaszcza przy wynajmowaniu lokali. Może się bowiem okazać, że poprzednia firma zużywała o wiele więcej prądu, opierając swoją działalność na elektronice. Różnica będzie więc znaczna, jeśli Ty korzystasz np. jedynie z oświetlenia. Wówczas warto zmienić umowę z dystrybutorem energii na bardziej korzystną.  Możesz ponadto ustalić z dystrybutorem mniejszy limit mocy umownej, co również przełoży się na oszczędności. 2. Monitorowanie limitu Nie wszystkie przedsiębiorstwa mają pod kontrolą wspomniany limit mocy umownej, chociaż niemal wszystkie zastanawiają się, jak zmniejszyć rachunki za prąd w firmie. Tymczasem należy przyjrzeć się fakturom z ostatniego roku i porównać moc umowną z mocą pobraną. Czy wiesz, że że dodatkowo zużyta energia poza limitem mocy umownej może kosztować nawet 10 razy więcej? Jeśli więc regularnie przekraczasz limit zużycia, skontaktuj się z dystrybutorem i zwiększ za mały dla Ciebie limit. 3. Inny sprzedawca Firmy są bardziej opłacalnym klientem od indywidualnego odbiorcy. Sprawia to, że sprzedawcy prądu prześcigają się w ofertach. Warto zatem mieć na uwadze aktualne ceny i zastanowić się, czy obecna umowa nie jest przypadkiem nieopłacalna. Przedsiębiorca niedoinformowany to przedsiębiorca stratny. 4. Dbanie o szczegóły Mniejsze rachunki za prąd w firmie zaczynają się od dopilnowania kilku szczegółów. Zadbaj o to, aby w przedsiębiorstwie korzystano ze sprzętu energooszczędnego. Poinstruuj też pracowników w kwestii racjonalnego używania klimatyzacji i innych urządzeń grzewczych. Zwróć uwagę na elektronikę niepotrzebnie pozostającą w stanie czuwania.  Jak zmniejszyć rachunki za prąd w firmie? Przede wszystkim trzeba być świadomym rzeczywistego zużycia energii. Następnie należy wybrać ofertę dostosowaną do przedsiębiorstwa i mieć na uwadze kilka szczegółów. Oszczędności zaczną się generować niedługo potem.