Masz pytania? Napisz do nas!
X
  • Gdzie zgłosić awarię prądu?

    Co należy zrobić, gdy przytrafi nam się awaria prądu? Przeczytaj niniejszy artykuł, a dowiesz się jak oraz gdzie zgłosić awarię 

    Ogromne wichury, które coraz częściej nawiedzają Polskę, poza tym, że stwarzają poważne zagrożenie dla zdrowia i życia człowieka, powodują także wiele innych szkód. Jedną z konsekwencji występowania porywistych wiatrów, są przerwy w dostawie energii elektrycznej. Przyczyny awarii, mogą być oczywiście wielorakie. Z pewnością jednak, dobrze wiedzieć już zawczasu, jak zachować się w przypadku, gdy nagle w naszym domu czy mieszkaniu zabraknie prądu? 

    Jak dokonać zgłoszenia awarii prądu i braków w dostawie energii elektrycznej?

    Awarię prądu możemy zgłosić, dzwoniąc pod bezpłatny numer alarmowy Pogotowia Energetycznego — 991. Numeru 991 należy używać za każdym razem, jeśli zagrożone jest życie ludzkie. Jest on dostępny całą dobę, przez 365 dni w roku, na terenie całej Polski, niezależnie od terenu działania Operatora Systemu Dystrybucyjnego. Warto wiedzieć, że to nie sprzedawca prądu odpowiada za jego awarię. Podmiotem odpowiedzialnym w tym przypadku jest jego dystrybutor. W przypadku niektórych operatorów, istnieje możliwość wysyłki awaryjnego SMS-a lub zgłoszenia awarii za pomocą formularza zgłoszeniowego.

    Przed zgłoszeniem awarii 

    Jeśli w Twoim domostwie wystąpi brak zasilania — zanim jeszcze wezwiesz pomoc, warto sprawdzić czy nie uda nam się usunąć awarii we własnym zakresie. Przed wybraniem numeru na pogotowie energetyczne, sprawdź bezpieczniki w swojej instalacji domowej. Ponadto, zasięgnij informacji u sąsiadów. Należy rozeznać się, czy u nich również wystąpiła awaria i przerwa w dostawie prądu. Jeżeli sami nie czujemy się kompetentni w temacie sprawdzenia własnej instalacji elektrycznej, skorzystajmy z pomocy sąsiadów lub elektryka z administracji. Zdecydowanie nie próbujmy naprawiać instalacji elektrycznej na własną rękę, jeśli nie mamy do tego odpowiednich kwalifikacji. To bardzo niebezpieczne, dlatego jest to zadanie dla profesjonalistów. Jeśli bezpieczniki zostały sprawdzone, nie przyniosło to efektu, a awaria ma szerszy zasięg i dotknęła także sąsiednie budynki, należy zadzwonić na pogotowie energetyczne, w celu uzyskania pomocy.

    Awaria wewnętrznej instalacji

    W każdym domostwie, znajdują się bezpieczniki (wyłączniki nadprądowe) potocznie nazywane korkami. Stanowią one podstawowe zabezpieczenie instalacyjne. W sytuacji, gdy u sąsiadów nie ma przerw w dostawie prądu, to na korkach właśnie powinniśmy skupić swoją uwagę w pierwszej kolejności. Mogło bowiem nastąpić ich "wybicie", wskutek spięcia lub przeciążenia instalacji elektrycznej, co poskutkowało brakiem zasilania i wyłączeniem urządzeń elektrycznych. Wyłączniki nadprądowe najczęściej wyłączają się wskutek zbyt dużego obciążenia sieci. W takim wypadku należy sprawdzić, skąd wziął się zaistniały problem i odłączyć sprzęty z prądu, w celu zmniejszenia mocy wykorzystywanej przez sieć, po czym włączyć korki, aby umożliwić ponowny dopływ energii elektrycznej. Przeciążenie sieci, ma miejsce, w przypadku zbyt dużej ilości urządzeń przyłączonych do sieci w tym samym czasie. Dochodzi wówczas do przekroczenia poziomu mocy nominalnej. Został on uprzednio ustalony w umowie kompleksowej lub dystrybucyjnej z Operatorem Systemu Dystrybucyjnego, zwykle wynosi 3,3 kW. i określa możliwości infrastruktury sieci domowej. Bezpieczniki zostają wyłączone po przekroczeniu 10% mocy bezpiecznika. Co w praktyce oznacza, że łączna moc wszystkich pracujących sprzętów nie może przekraczać 3300 Watów. Problem z wyłączeniem korków, może być również spowodowany przez uszkodzone urządzenie, powodujące spięcie. Ponadto awaria prądu może być spowodowana przez poważne uszkodzenie domowej sieci. Wówczas najlepszym rozwiązaniem jest wezwanie specjalisty elektryka. Samowolna naprawa systemów elektrycznych, może skutkować groźnym wypadkiem.

    Jak zgłosić awarię prądu w przypadku konkretnych dostawców?

    Poniżej przedstawiamy, rozwiązania, za pomocą których możemy dokonać zgłoszenia awarii prądu u konkretnych dostawców: 

    Tauron: możemy skorzystać z odpowiedniego formularza znajdującego się na oficjalnej stronie dostawcy lub uzyskać informacje o włączeniach, pod numerem 32 303 0 991

    Energa: brak prądu i awarie możemy zgłaszać również za pośrednictwem formularza, dzwoniąc na numer +48 58 767 43 50 także wysyłając SMS o treści AWARIA, na numer 3991

    Innogy Stoen: brak prądu, zgłosimy dzwoniąc na numer 48 22 821 3131 (czynny 24/7) lub wysyłając e-mail na adres operator@stoen.pl

    PGE: wszelkie przerwy w dostawie prądu, zgłosimy korzystając z formularza, aplikacji lub dzwoniąc pod jedne z numerów kontaktowych w zależności od oddziałów ( Białystok 85 740 50 00, Lublin 81 445 10 00, Łódź 42 675 10 00, Rzeszów 17 749 70 00, Skarżysko-Kamienna 41 252 67 90, Warszawa 22 341 14 11, Zamość 84 539 21 00)

    Enea: awarie zgłosimy dzwoniąc na 991 lub pisząc e-mail na adres: kontakt@operator.enea.pl