Masz pytania? Napisz do nas!
X
  • Duże zużycie prądu w domu - przyczyny

    Ceny za prąd w Polsce z roku na rok rosną. 2021 roku rachunek średnio zamożnej Polskiej rodziny może wzrosnąć o około 100 zł w skali roku. Co ciekawe, Polacy w porównaniu do innych krajów Unii Europejskiej płacą naprawdę niewiele. Mimo to rachunki za energię elektryczną stanowią u nas większą część z całościowych wydatków niż u innych obywateli UE. Bywa też, że duże koszty związane są po prostu z wysokim poziomem zużycia energii elektrycznej w danym domu. Jednak w pewnych przypadkach wskaźnik licznika może się mylić, przez co należności są nam naliczane niesłusznie. 

    Jak sprawdzany jest poziom zużycia energii elektrycznej?

    W Polsce istnieje kilku dostawców prądu, z którymi możemy podpisać umowę, w ramach której nasz dom lub gospodarstwo będzie zasilane energią. Najczęściej rachunki za prąd naliczane są na podstawie sprawdzenia licznika. Odczyt dokonywany jest przez pracownika lub podawany przez mieszkańca. Bywa też, że kwota za prąd naliczana jest na podstawie średniorocznego zużycia. 

    Licznik przedpłatowy, a wysoki pobór energii

    Jednym ze sposobów płacenia za energię elektryczna jest rozliczanie się przedpłatowe. Doładowanie prądu do mieszkania przebiega następująco: znajdujący się w nim licznik aktywowany jest poprzez wpisanie na jego klawiaturze odpowiednio kodu, który otrzymywany jest po dokonaniu wpłaty u dostawcy energii. Licznik wskazuje też, ile kilowatogodzin jest jeszcze możliwych do wykorzystania. 
    Płatność za prąd w formie pre-paid jest łatwiejsza do skontrolowania, przed co trudniej o nieprawidłowości. Jednak niekiedy regulowanie należności obciążone jest dodatkową opłatą transakcyjną. 

    Wysokie rachunki za energię elektryczną - co możesz zrobić?

    W wielu polskich domach opłaty za pobór energii stanowią dużą część wszystkich wydatków. Dlatego rosnące rachunki za prąd mogą być tak niepokojące. Tym bardziej wtedy, gdy przyczyny nie są systemowe, lecz wynikają z błędu. Tak czy inaczej, odradza się wstrzymywanie od zapłaty, gdyż taki proceder może skutkować wieloma nieprzyjemnościami prawnymi i przede wszystkim wyłączeniem prądu. Powinniśmy płacić, lecz gdy mamy wątpliwości co do słuszności wystawianych rachunków, możemy wykonać pewne kroki, aby je rozwiać. 
    W pierwszej kolejności powinniśmy przyjrzeć się swojej instalacji energii elektrycznej. Czasem za nieprawidłowości odpowiadają stare liczniki, a czasem urządzenia elektryczne, które znajdują się u nas w domu. 
    Drugim krokiem w celu wyjaśnienia faktycznego zużycia prądu powinno być samodzielne sprawdzenie licznika. Jeśli mamy dużą pewność, że dotknęła nas nieuzasadniona nadwyżka lub chcemy uzyskać fachową poradę dotyczącą kosztów, powinniśmy skonsultować się z infolinią naszego przedsiębiorstwa energetycznego. 

    Wysokie rachunki za prąd - przyczyny 

    Jedną z przyczyn wysokich rachunków za prąd może być awaria licznika. Aby sprawdzić, czy działa on prawidłowo, powinniśmy dokonać odczytu jednego dnia, po czym należy powtórzyć go dnia następnego o tej samej porze. To pomoże nam określić rzeczywiste dobowe zużycie prądu. Wtedy swój odczyt możemy porównać do tego, który widnieje w zestawieniu otrzymanym od przedsiębiorstwa energetycznego. 
    Innym sposobem na sprawdzenie licznika jest całkowite wyłączenie prądu, czyli odłączenie wszystkich znajdujących się w domu urządzeń elektrycznych i przyjrzenie się, czy nie wskazuje on poboru energii. Jeśli mimo odłączenia od gniazdka wszystkich sprzętów i mimo zgaszenia światła nadal nalicza on prąd, to możemy mieć pewność, że licznik jest wadliwy. 
    Niekiedy same sprzęty elektroniczne takie jak komputer stacjonarny, lodówka lub pralka pobierają zbyt dużą ilość prądu. Zatem powinniśmy bacznie przyjrzeć się szczególnie nowo zakupionym urządzeniom. Bywa też, że dany przedmiot zasilany na energię uległ awarii, w wyniku której pożera on prąd w ponad naturalnych ilościach. 

    Jak wystosować reklamację za prąd?

    Jeśli jesteśmy pewni, że nasz poziom zużycia energii elektrycznej jest nieadekwatny do opłat, jakie są nam naliczane, to możemy wystosować reklamację skierowaną do dostawcy prądu, z którym mamy podpisaną umowę. We wniosku musimy uwzględnić okres, podczas którego rachunek był nam błędnie naliczany. Dane przedsiębiorstwo energetyczne powinno odpowiedzieć na nasze pismo w ciągu 14 dni. Jeśli spóźni się z odpowiedzią, to nasza reklamacja zostanie automatycznie przyjęta. Należy jednak pamiętać, że samo wysłanie reklamacji nie zwalnia z obowiązku dalszego płacenia rachunków.